Er zijn verschillende zaken die de laadsnelheid beperken: de auto, de instellingen en Dynamic Load Balancing. Ook een slechte internetverbinding kan er voor zorgen dat de auto langzamer oplaadt.

De auto zelf heeft een maximale laadsnelheid. Er is een maximale laadsnelheid voor snelladers en er is een maximale laadsnelheid voor gewone laadpunten (AC laders).

Bij installatie van het laadpunt zorgt de monteur ervoor dat het laadpunt zo ingesteld wordt dat er niet meer stroom kan worden geleverd, dan de zekeringen in de meterkast. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de meterkast geschikt is voor 1 fase in plaats van 3 fasen. Als de auto wel op 3 fase kan laden, dan is de laadsnelheid bij een 1 fase meterkast niet maximaal.

Als je gebruik maakt van Dynamic Load Balancing, dan wordt de laadsnelheid automatisch aangepast op de beschikbare stroom. Als er op een bepaald moment veel stroom wordt gevraagd door andere apparaten, dan gaat de auto langzamer laden.

Mogelijk is de internet connectie van het laadpunt niet optimaal, en kan er dus niet altijd secuur gebruik worden gemaakt van Smart Charging. De laadpaal valt dan terug naar een veilige laadcapaciteit om overbelasting van de zekering te voorkomen. Dit komt soms voor als het laadpunt is aangesloten via WiFi of 3g. Dit is waarom wij altijd een internet connectie via LAN adviseren.

Als er een wit Dynamic Load Balancing kastje van Blue Current aan de slimme meter is verbonden, dan kan het zijn dat dit kastje geen internet heeft. Dit is soms op te lossen door even de stroom van het kastje af te halen en er weer op te zetten.

Heb je het antwoord gevonden?