Indien we de transacties op je laadpunt op een laadpas in rekening brengen en je de stroomkosten vergoeden, dan werkt je laadpunt hetzelfde als een openbaar laadpunt, zoals naast de snelweg. In die situatie brengt de houder van de stroomaansluiting (jijzelf) de stroomkosten in rekening bij de exploitant van de laadpalen (Blue Current). De exploitant van de laadpalen (Blue Current) brengt de transacties in rekening op de laadpassen van de bezoekers.

Maar omdat Blue Current de transacties op de laadpas in rekening brengt, weten we al hoeveel stroom er voor die transacties gebruikt is. Het is niet zinnig om jou als particulier te vragen ons een rekening te sturen. Voor je gemak draaien wij het om en krijg je van ons een creditnota. Fiscaal gezien blijft dit facturatie: Jij hebt ons stroom geleverd, tegen een bepaalde prijs.

Voor een creditnota gelden daarom dezelfde regels als voor facturatie: Je mag als particulier geen BTW in rekening brengen. Je hebt geen BTW-nummer en voert geen BTW-administratie. Blue Current is een bedrijf en moet daarom wel BTW in rekening brengen op de laadpassen van bezoekers. Bij een laadpunt met een tarief van 24ct/kWh ex-btw en 24*1.21=29ct/kWh inc-btw ziet dat er als volgt uit:

  1. We brengen 29ct/kWh in rekening op de laadpas. (De laadpasverstrekker kan nog transactiekosten in rekening brengen.)

  2. Hiervan dragen wij 5ct/kWh af aan de belastingdienst.

  3. 24ct/kWh crediteren wij aan jou, als particuliere houder van de stroomaansluiting.

Heb je het antwoord gevonden?