Duurzaam en goedkoop laden met een dynamisch energiecontract.
Deze functionaliteiten zitten in een beta test fase, dus zijn nog niet voor iedereen beschikbaar. Meer informatie vind je hier.
Bij prijsgestuurd laden proberen we de auto zo handig mogelijk vol te laden door vooruit te plannen wanneer we meer of minder stroom aanbieden aan de auto. We kijken naar:
- De prijzen op de EPEX-Spotmarkt voor stroom, waar de prijs van dynamische energiecontracten op gebaseerd wordt.
- Een voorspelling van je maximale laadsnelheid.
Hiermee berekenen we een laadprofiel. Dit profiel verlaagt of pauzeert het laden tijdens de duren uren en laadt zo veel mogelijk tijdens de goedkope uren.
Ons algoritme stuurt op de stroomkosten voor het laden, maar niet op de prijs die we doorberekenen via een laadpas.
Nederlandse laadpasaanbieders zijn verplicht om je vóór de start van de laadsessie te kunnen zeggen tegen welk tarief de laadsessie afgerekend wordt. De ACM handhaaft hierop. Dit leidt ertoe dat we de kosten die we doorberekenen voor een laadsessie niet af kunnen laten hangen van je dynamische energiecontract.
Om een goed laadprofiel te berekenen hebben we informatie nodig die we nu nog niet kunnen voorspellen of vanuit de auto uit kunnen lezen. Deze informatie stel je eenmalig in:
- De geplande vertrektijd (wanneer moet de lading klaar zijn?)
- De gewenste hoeveelheid stroom
- De minimaal benodigde hoeveelheid stroom.
De geplande vertrektijd is in te stellen door op het klokicoontje te klikken. Er zal een menu verschijnen waarop de geplande vertrektijd in te stellen is.
De gewenste hoeveelheid stroom is de hoeveelheid stroom die je wilt afnemen. Dit kan de totale accucapaciteit van de auto zijn. Het zal echter zelden gebeuren dat een auto volledig leeg gereden wordt. Ook is het lang niet altijd de bedoeling om de auto volledig vol te laden.
Op basis van de gewenste hoeveelheid stroom zal er een planning gemaakt worden voor de aankomende lading.
De minimaal benodigde hoeveelheid stroom, de “Start-kWh” is een instelling waarin je kan aan geven hoeveel stroom er nodig is ‘in geval van nood’. Het systeem zal, ongeacht prijs eerst zorgen dat deze hoeveelheid stroom geladen wordt, op volle snelheid. Mocht het nodig zijn dan kan je in ieder geval vertrekken.
De overige kWh’s, voorbij de minimaal benodigde hoeveelheid stroom zal gepland geladen worden. Het laadpunt zal soms ‘pauze houden’, of langzamer gaan, en soms sneller, wanneer dit prijstechnisch voordelig is.